Trombosis dubur-trombosis perianal

 

Trombosis dubur -trombosis urat dubur

Apakah trombosis perianal?

Trombosis perianal, trombosis dubur

Trombosis perianal adalah ketulan yang menyakitkan di rektum yang disebabkan oleh pembentukan bekuan dalam urat perianal.

Blutgerinnsel können sich in den Perianalvenen – auch als “äußere Hämorriden” oder “Krampfadern des Enddarms” bekannt – bilden und somit einen schmerzhaften Knoten – die Analthrombose –  im After verursachen. Die Perianalthrombose kann klein oder Pflaumen groß sein und kann teilweise die Hälfte des Enddarms überdecken. Analthrombosen können plötzlich auftreten, wie etwa nach einer langen Reise oder einem langen Sitzen. Die Perianalthrombose ist am Analrand tastbar, aber auch in den inneren Bereich des Analkanals können Thrombosen vorkommen. Eine Kombination von inneren und äußeren Thrombosen ist sehr schmerzhaft, führt zu einer starken Schwellung, zum Vorfall, zur Bildung von harten Knoten und sogar zu Entzündungen und Eiterungen.  Über Perianalthrombose spricht man in typischen Fall, wann die Bildung von Gerinnseln um den Enddarm herum im äußeren Bereich entsteht. Der Knoten kann klein sein, aber manchmal Pflaumen groß, welche dann eine Hälfte des Enddarms völlig belegt.  Analthrombosen entstehen plötzlich, manchmal bei einer langen Reise, beim langen Sitzen.  Aber Gerinnseln können auch in den inneren, echten Hämorriden entstehen. Kombinierte Thrombosen von inneren und äußere Hämorriden sind äußert schmerzhaft, führen zur starken Schwellung, zum Vorfall, zur Bildung von harten Knoten und sogar zur Entzündung, Eiterung führen.  

Gejala trombosis perianal                                       

Trombosis dubur menyebabkan gejala tipikal seperti berikut: 

  • Ketulan yang boleh diraba dan menyakitkan di tepi dubur
  • Bengkak (sehingga saiz buah plum)
  • Sakit yang boleh menjadi sangat teruk pada mulanya
  • Duduk yang sukar dan menyakitkan
  • Aduan lain: rasa tekanan, berdenyut, pedih, terbakar, gatal-gatal
  • Darah gelap pada kertas tandas apabila simpul trombotik pecah

Trombosis dubur sebelum dan selepas gambar 

Adakah trombosis dubur berbahaya?

Trombosis dubur dengan sendirinya tidak boleh menyebabkan embolisme pulmonari. Ini berbeza dengan trombosis urat kaki. Walau bagaimanapun, trombosis perianal yang besar boleh menjadi menyakitkan, meradang, pecah dan kemudian berdarah. Walaupun pendarahan itu sendiri tidak besar, ia membimbangkan dan harus dihentikan. Trombosis pecah dalam dubur kemudian boleh menjadi radang. Jika tidak dirawat, ketulan kekal, yang muncul sebagai tag kulit - tag kulit pada rektum. Tag kulit kemudian mengganggu kebersihan, dan kebersihan rektum selalunya tidak diingini dari sudut pandangan estetik.

Peperiksaan di proctologist

Doktor tempatan dan pengamal am hanya mendiagnosis trombosis melalui diagnosis visual kerana ketulan yang menyakitkan di hadapan rektum jelas kelihatan. Walau bagaimanapun, pakar proktologi moden kini boleh juga menggambarkan kedalaman lantai pelvis menggunakan ultrasound dan mendapatkan gambaran yang tepat tentang tahap trombosis, sejauh mana trombosis terjejas dan perkembangan buasir dalaman dan juga dubur dan dubur lain yang mungkin. penyakit perianal yang mungkin wujud pada masa yang sama (fistula, abses, prolaps, tumor, polip, organ pensuisan jiran) dan dengan itu untuk membuat diagnosis lengkap dengan pengimejan keseluruhan pelvis kecil, termasuk kusyen hemoroid, tanpa rasa sakit dan dengan sedikit usaha. Diagnosis yang lengkap dan pembezaan adalah penting untuk tidak mengabaikan sebarang penyakit bersamaan penting yang lain, contohnya. Pelan terapi adalah betul hanya dengan mengambil kira semua penyakit di kawasan itu. 

Rawatan trombosis dubur

Terapi laser 

Erkranktes Gewebe, Hämorriden und Thrombosen können am schnellsten und am schonendsten mit dem Laserstrahl des 1470 nm Diodenlasers entfernt werden, und zwar ohne Schnitte und ohne Schmerzen. Das Gewebe, die Thrombose wird vaporisiert, das heißt aufgeheizt und in Dampf umgewandelt. Was zurück bleibt ist nur eine Art “Asche”, das heißt pulverisierte Gewebereste. Diese Gewebe Pulver kann am Ende des Laser-Eingriffs abgesaugt werden, sodass aus dem Thrombose-Knoten nur ein mini Stich zurückbleibt, welche schon am kommenden Tag heilend aussieht und kaum schmerzt.  Wichtig ist, dass mit dem Laser auch andere, noch nicht mit Thrombose belegte perianale Venen und noch die Hämorriden und Marisken  gleichzeitig mitbehandelt und versiegelt werden können. Das ist enorm wichtig, weil die Perianalthrombose ist keine eigenständige Krankheit und keine Krankheit, welche nur einen Punkt im Analeingang betrifft. In der Regel liegen andere stark ausleierte Perianalvenen am Analrand vor, die für spätere Thrombose vorprogrammiert sind. Außerdem stellen sich die Perianalvenen nur die “Spitze des Eisberges”, die sich als Fortsetzung von inneren Hämorriden darstellen. S. Bild oben.  Das heißt: die innere Hämorriden sind die, wodurch die Perianalvenen, die “Krampfadern” des Analrandes überhaupt entstehen. Es handelt sich um den ano-rektalen Schwellkörper nach der Lehre von Stelzner, welche vom Mauch her mit starken Arterien gepumpt anschwellt, wozu sich ein venöser Gefäßteil am Analrand anschließt, welche im englischen Sprachraum als “externe – äußere – Hämorriden” bezeichnet wird. Ohne (innere) Hämorriden gibt es gar keine  “äußere” Hämorriden, gar keine Perianalvenen und deren Thrombose. Folglich die sachgerechte logische Behandlung ist nur die, welch alle Komponenten des Gefäßbündels, des analen Schwellkörpers erfasst: innere + äußere Hämorriden, dabei nicht nur die bereits in der Phase der Thrombose befindliche äußere Hämorriden, sondern auch die Perianalvenen und Hämorriden, die noch keine Thrombose haben aber künftig höchstwahrscheinlich weitere Komplikationen und Beschwerden verursachen werden. Während einer Sitzung von der Pembedahan Plastik Buasir Laser (LHPC)  werden also ohne spürbare Mehrbelastung für den Patienten alle mögliche Komponente des Hämorriden-und Thromboseleidens weg gemacht, wie “ausradiert” und all das kaum merkbare Nebenwirkungen oder Schmerzen.

LHPC menghapuskan kedua-dua buasir dan trombosis dubur dalam satu sesi. Walau bagaimanapun, selepas prosedur, mereka yang dirawat boleh duduk, berjalan dan meneruskan aktiviti normal mereka dengan serta-merta. Tiada prosedur lain yang diketahui dalam proktologi, yang dengannya kedua-dua trombosis, serta yang lain secara patologi meregangkan urat perianal dan masih kepada  Buasir boleh dikeluarkan dalam sesi laser tanpa hirisan dan selepas itu tanpa luka, tanpa rasa sakit dan penderitaan. Perkhidmatan luar biasa yang luar biasa ini disediakan tanpa tinggal di hospital, hanya melalui pembedahan pesakit luar 1-1,5 jam. termasuk bius mini pesakit luar. Gambar sebelum dan selepas pembedahan plastik laser buasir (LHPC) dan pembedahan trombosis perianal laser di klinik kami membuktikan kejayaan maksimum tanpa kesan sampingan yang besar. 

Yang menindik 

Trombosis dubur segar boleh ditebuk di bawah bius tempatan dan bekuan itu ditolak keluar. Kelegaan menyusul serta-merta. Pada masa lalu, semua trombosis dirawat dengan menindik di rumah doktor negara. Walau bagaimanapun, terdapat risiko jangkitan kerana luka masih terbuka. Luka tusukan terbuka menangis dan berlumuran darah, boleh menjadi radang. Penyembuhan mengambil masa kira-kira 7-10 hari dengan sedikit kesakitan. Walau bagaimanapun, rawatan ini hanya dibenarkan untuk trombosis yang lebih kecil - sehingga saiz kacang. Dengan semua yang lain, trombosis yang lebih besar, seseorang mendapat gangguan penyembuhan luka dan kemudiannya ketulan kekal di pintu masuk dubur jika trombosis yang lebih besar hanya tertusuk dan hanya sebahagiannya dikeluarkan. 

Pengelupasan pembedahan plastik

Kaedah ini adalah perkara biasa dengan kami kerana kami boleh menawarkan penyingkiran pembedahan plastik invasif minimum dengan pengalaman selama 40 tahun, walaupun dalam kes trombosis yang sangat besar, dengan hanya kesan sampingan dan gejala yang kecil. Pesakit memutuskan sama ada untuk menggunakan anestesia tempatan atau sedasi senja. Walau apa pun, kita boleh menjalankan anestetik tempatan tanpa banyak kesakitan supaya prosedur itu sendiri tidak menyakitkan sepenuhnya. Kelebihan pengelupasan pembedahan plastik adalah penyingkiran lengkap semua tisu yang meradang yang rosak akibat trombosis. Hanya tisu sihat yang tinggal, dari mana pintu masuk dubur dibina semula sepenuhnya dari akses kecil dengan jahitan plastik yang tenggelam dan tidak kelihatan. Hampir tidak ada kesakitan selepas itu, paling lama 1-2 hari, yang boleh dikawal dengan baik dengan analgesik kecil. Penyembuhan luka biasanya lebih baik dan lebih cepat daripada selepas trombosis menusuk. Jika terdapat buasir dengan prolaps atau prolaps, maka rawatan ligatur invasif minima serentak dengan HAL, RAR atau pengasingan ligatur adalah mungkin. Ini menyelamatkan pesakit satu lagi pembedahan buasir kerana buasir, yang menyebabkan urat perianal dan trombosis, juga dikeluarkan. Dalam amalan kami, yang pakar dalam proktologi, pengelupasan pembedahan plastik sahaja atau digabungkan dengan pengewapan laser telah terbukti sebagai kaedah yang mantap untuk semua trombosis dubur.

Rawatan dengan salap buasir? 

Trombosis dubur dan perianal yang lebih kecil boleh surut, manakala trombosis yang lebih besar akan pecah selepas beberapa hari yang menyakitkan. Salap seperti Faktu-Akut atau salap kortison dan lidocaine membantu dalam jangka pendek untuk mengurangkan bengkak buasir yang lebih kecil. Salap heparin boleh melambatkan penyebaran trombosis. Walau bagaimanapun, walaupun selepas bengkak telah berkurangan, simpulan atau tag kulit hampir selalu kekal. Setiap orang kini mesti memutuskan sendiri sama ada mereka perlu menghabiskan sepanjang hayat mereka dengan tag kulit, yang boleh meningkatkan dan mengganggu kebersihan dalam jangka masa panjang. Trombosis dubur dengan denyutan, peningkatan kesakitan dan bengkak memerlukan bantuan perubatan segera, sebaik-baiknya daripada pakar proktologi, yang juga boleh menjalankan campur tangan kecil dengan serta-merta pada asas pesakit luar. 

Penyembuhan selepas penyingkiran trombosis dubur

Nach einer Laser einer Analthrombose mit oder ohne Hämorriden Laser Behandlung ist die Heilung extrem schnell. Im Anaeingang gibt es nur eine 3-5 mm klene Stichwunde, wodurch die “Pulver” nach Vaporisierung der Thrombose abgesaugt wurde. Ansonsten gar keine Wunde, weder im Enddarm, noch perianal am Analrand. Wenn keine Wunde, dann keine Wundheilungsstörung. Allerdings die Laserstrahl hat gelegentlich eigene Nebenwirkungen, weil die Vaporisierung durch Erhitzung, durch “Ausbrennen” von Hämorridalgewebe erfolgt. Die Kunst der LHPC Lasertherapie liegt gerade darin, dass man die empfindliche Schleimhaut unbeschadet lässt, während die Hämorriden und Thrombosen darunter vollständig ausgebrannt sind, dass man dadurch gar keine Spuren der großflächigen inneren Vernichtung der Thrombose und Hämorriden sieht oder spürt. Perfektioniert wurde die Kombination der Schonung des Gewebes mit der Effektivität durch das LHPC Verfahren: das von Dr. Haffner weiter entwickelte LHP Verfahren, welche auf anderen Prinzipien und mit anderem Laser-Lichtleiter und mit anderer Operationstechnik funktioniert als die ursprüngliche LHP Verfahren. Die vorher nachher Bilder über die Hämorriden Laser Therapie, Laser Therapie von Analvenenthrombosen, sowie die schnelle und komplikationsarme Heilungsphase beweisen die hohe Effektivität und optimierte Gewebeschonung des LHPC Verfahrens.

Fasa penyembuhan selepas pembedahan plastik membuang trombosis adalah beberapa hari lebih lama, tetapi biasanya tidak menyakitkan. Walau bagaimanapun, pengelupasan plastik trombosis vena dubur sentiasa dilakukan apabila ia melibatkan trombosis besar - lebih besar daripada plum - yang menduduki separuh daripada rektum, yang oleh itu memerlukan pakar bedah yang sangat berpengalaman dan terlatih melalui pembedahan plastik. Di tangan mereka yang berpengalaman, bagaimanapun, penemuan besar seperti itu juga merupakan norma dan dijalankan tanpa masalah sebagai operasi norma. Fasa penyembuhan kini berlangsung sekitar 7-10 hari untuk penemuan besar, yang bermaksud bahawa hanya sedikit gejala yang dijangkakan. 

Pencegahan trombosis perianal

Das Vorbeugen funktioniert nur dann, wenn man sich die Ursache der Perianalthrombosen bewusst macht, die sind: Hämorriden, Hochdruckgebiet-Stauung ausgelöst durch Hämorriden, Ausbreitung von perianalen “Krampfadern”, also aufgestauten äußeren Hämorriden.

Mit anderen Worten: sieht der Proktologe -oder der Hausarzt – bei einer proktologischen Untersuchung perianale Venen, dann muss er auch an Hämorriden denken und an deren frühzeitige, vorsorgliche Beseitigung kümmern. Ebenso sollten die sichtbar stark gefüllte, wie Krampfader aussehende Perianalvenen vorsorglich – noch vor dem Auftreten einer Thrombose – weg gemacht werden. Diese Philosophie ist neu und stellt sich als Alleinstellungsmerkmal der HeumarktClinic dar. Nach alte – aber auch heute noch gültige Lehre und Leitlinien der Proktologie braucht man mit den Perianalvenen nichts tun bzw. erst dann, wenn dort eine Thrombose entstanden ist.  Nach unserer neuen Philosophie sollte jeder auf seine Gesundheit vorsorglich denken und Vorstufen einer Thrombose, die perianalen “Krampfadern” noch vor dem einsetzen der Thrombose vorsorglich weg machen lassen und zwar mit den auslösenden Hämorriden zusammen. Die Berechtigung dieser neuer vorsorglichen Therapie der Hämorriden und Perianalvenen entsteht durch die Einführung der Lasertherapie und des LHPC Verfahrens von Dr. Haffner. Denn eine breitflächige, auf das  Innere und Äußere des Enddarm betreffende radikale Vorsorgeoperation mit den alten Methoden mittels Messer und Schere kontraindiziert, kommt gar nicht in Frage, weil es so traumatisierend wäre.

Walau bagaimanapun, terapi laser memungkinkan untuk mencegah komplikasi buasir - termasuk trombosis dubur - melalui langkah berjaga-jaga laser.

Prosedur praktikal: Jika doktor mendapati urat perianal atau buasir dari peringkat 2, kemudian lakukan skleroterapi laser berjaga-jaga bagi kedua-dua buasir dan semua urat perianal. Ini menghalang trombosis dan perkembangan buasir, menjimatkan lawatan ke doktor, operasi besar walaupun di hospital, anda juga menjimatkan kos, anda melindungi diri anda daripada trombosis masa depan, air mata, rektum yang menangis, ekzema, gatal-gatal, pembakaran dan kekurangan dubur dengan kotoran najis. .

Pada pendapat individu kami, pesakit tidak boleh membiarkan diri mereka dibiarkan dengan nasib kemerosotan dan menunggu pembentukan trombosis dan hanya pergi ke doktor apabila trombosis sudah memaksanya. Awal lebih baik, awal lebih mudah.

Mati Terapi laser dengan LHPC menjadikan pencegahan trombosis dan buasir mungkin tanpa sebarang kesan sampingan yang patut disebut. 

 

 

Translate »
Persetujuan Kuki dengan Sepanduk Kuki Sebenar